Analyse wetsvoorstel leeruitkomsten

Het einde van het academische jaar, voor diverse regio’s. De laatste loodjes en dan op weg naar een mogelijk volledig ‘geopend’ situatie in het hoger onderwijs.

Een paar weken geleden hebben we alvast een aantal zaken uit het wetsvoorstel voor het opnemen van eenheden van leeruitkomsten in een nieuwsbrief behandeld. Met dank aan degenen die hebben gereageerd, is hier de volledige analyse. Die insteek heeft echter geleid tot een behoorlijk omvangrijk stuk, met allerlei kanttekeningen, commentaar en ook aanbevelingen. De belangrijkste daarvan is om nog te wachten met de voorstellen, en allerlei zaken – die mogelijk nu in haastige spoed tot regels leiden – verder met experts en betrokkenen te gaan bespreken. Ook zou het alvast gaan werken aan een handleiding rond die zaken geen kwaad kunnen. Zie daarvoor de nieuwsbrief.

Verder is ook weer duidelijk, net als bij de Variawet die nu toch wordt ingevoerd, dat er allerlei missers zijn aan te treffen in het wetsvoorstel. Erg slordig, om een understatement te gebruiken. Daarnaast is er ook qua taal op een aantal punten een en ander aan te merken. Er is daarvan een apart document gemaakt (maar het is ook als bijlage in de nieuwsbrief opgenomen).

Beide stukken worden gebruikt voor een formele reactie via de internetconsultatie die de overheid voor het wetsvoorstel hanteert. Het is dan verder afwachten wat OCW ermee gaat doen, want ja, we zijn geen beleidsmakers en wetsontwerpers…

Volgende week de laatste nieuwsbrief. En mocht u dan al met QR-code, het gele boekje of met een ander bewijs het land hebben verlaten en geen wifi hebben ergens op een mooie stille plek, dan wensen we u alvast een ontspannen vakantie toe.